De Pop Edisons 2018

De Pop Edisons zijn 12 februari 2018 bekendgemaakt en uitgereikt door presentator Eric Corton. Dit besloten evenement vond dit jaar wederom plaats in de Gashouder op de Westergasfabriek in Amsterdam.

 

Pop
Chef’Special – Amigo
Met dit album heeft Chef’Special op succesvolle wijze hun sound vernieuwd. Waar de Haarlemmers begonnen als festivalband en doorbraken met een breekbaar geluid, durven ze nu op hun eigen manier elektronischer te klinken. Zonder dat de luisteraar in verwarring wordt gebracht, heeft de band een brug geslagen tussen rock, hiphop en meer singer-songwriter-achtig materiaal. Uit deze mix is een verzameling steengoede popliedjes ontstaan. Ondertussen bewijst Chef’Special zich nog altijd als live-act. Zelfs de toevallige passant wordt meegetrokken in de grootse show van de band. Net als op het album, waarop het dankzij het frisse festival-anthem ‘Because I Love You’ vanaf het begin losgaat. Voor de opname van ‘Amigo’ toerde de band op een moordend tempo door de Verenigde Staten en waren de verwachtingen hooggespannen. Chef’Special heeft de belofte meer dan ingelost en vriend en vijand verrast. De nummers op het album bleken sterk genoeg om de grootste concertzaal van Nederland niet alleen te vullen, maar ook te laten overkoken.

Rock
DI-RECT – Rolling With The Punches

DI-RECT is een band die keer op keer bewijst dat ze in staat is zichzelf opnieuw uit te vinden. Een niet onbelangrijke bijkomstigheid: de groep verstaat daarin ook de kunst telkens een nieuw publiek aan zich te binden. Sinds 1999, vrij direct na de oprichting, is DI-RECT onveranderd een klinkende naam in het Nederlandse rock- en poplandschap. Op ‘Rolling With The Punches’ wordt geflirt met soul, Northern Soul en funky riffs, zonder dat de rockbasis die we al jaren kennen van de band vergeten wordt. De liefde voor het maakproces klinkt door in elk nummer: alles is met zorg gecomponeerd, gearrangeerd en geproduceerd. Dit album is voor DI-RECT de zoveelste stap voorwaarts. De jury waardeert het lef, en benadrukt met deze Edison de waardering voor de constante vernieuwing. Ook live brengt DI-RECT het muzikale plezier overtuigend over. Het is voor elke bezoeker duidelijk te zien en te beleven: hier staat een band die nergens anders wil zijn dan op het podium. De optredens zijn een explosie van speelplezier die geen enkele bezoeker ongemoeid laat. DI-RECT is na al die jaren ongetwijfeld een inspiratiebron voor jonge, beginnende artiesten, maar blijft ook zelf vol vuur en passie het onverwoestbare artiestenleven belichamen. Een Edison voor muzikaal vakmanschap, plezier en onvervalste rock ’n roll.
Hiphop
Ronnie Flex – Rémi
Ronnie Flex is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het artistiek imponerende, boeiende en uitgesproken boegbeeld van een ongekend succesvolle nieuwe generatie hiphopartiesten. In dit topjaar voor Nederlandstalige hiphop vangt hij de actuele popsound op deze fantastisch geproduceerde plaat waarop de artiest put uit een veelvoud aan genres, van prachtig slepende R&B en Caribisch getinte clubmuziek tot heerlijk pompende Nederlandstalige rap, in stuk voor stuk ijzersterke songs. ‘Rémi’ is een modern meesterwerk; een plaat die met de luisteraar meegroeit, vol talloze spannende muzikale details en terzijdes, waarop Ronnie Flex ook binnen de nummers zelf voortdurend de overlap opzoekt tussen muziekgenres, continue jagend op zoek naar nieuwe inspiratie en het verder perfectioneren van zijn sublieme sound. Ronnie Flex toont zich op ‘Rémi’ een opvallend veelzijdige artiest. Het ene moment is hij ingetogen en kwetsbaar, het volgende moment blaast hij met evenveel overtuiging zijn borstkas op en krijgt zijn zelfvertrouwen vleugels. Het resultaat is een kleurrijke en aanstekelijke crossoverplaat van een voortdurend verrassende hiphopartiest die vol overgave zijn genre en zijn immense talent vooruit stuwt, en die met zijn studiomateriaal en live optredens een almaar breder publiek aan zich bindt.
Dance
Yellow Claw – Los Amsterdam

Nederland is zó rijk aan dance-grootheden, aan elektronisch-muzieksucces, aan de wereld rondvliegende supersterren, en aan invloedrijke producers en DJ’s, dat soms zelfs de grootste successen haast voor de hand lijken te liggen. Maar de overrompelende internationale zegetocht van deze unieke act is iets om bij stil te staan en van onder de indruk te zijn. Nadat Yellow Claw met een aantal singles in Nederland de richting van de nationale popmuziek hielp veranderen, bouwde de groep ook wereldwijd een ongekende carrière op. Het dj-duo is de Nederlandse act met de meeste optredens in het buitenland, staat op de grootste podia en muziekfestivals en werkt met de elite van de popmuziek, waar ze inmiddels ook zelf rotsvast toebehoort. ‘Los Amsterdam’ is een album waarop die stijgende lijn en dat indrukwekkende carrièreverloop prachtig samenkomen. Spannend en eclectisch, overdonderend en met een sterke eigen sound. Door de jaren heen is die sound verfijnder geworden zonder het typische eigen karakter te verliezen en de act maakt hun muziek rijk en gevarieerd door originele samenwerkingen aan te gaan met uiteenlopende acts, van Juicy J en Quavo tot GTA. Mooi is ook het internationale podium dat Yellow Claw een nationaal toptalent als Jonna Fraser biedt op hun album. Yellow Claw is meer dan een act; het is een kloppend muzikaal hart, steeds op zoek naar nieuwe inspiratie, nieuwe trends en nieuw talent, om zo zowel het nationale als het internationale geluid van de popmuziek steeds weer van nieuwe energie te voorzien.
Alternative
Thomas Azier – Rouge

Thomas Azier doet het op zijn eigen manier. Hij dwingt groot respect af met de wijze waarop hij werkt, de tijd neemt, en zorgvuldig zijn artistieke ideaal nastreeft en zijn prachtige geluid perfectioneert. Hij duikt diep in het maakproces, omringt zich door de sfeer van een zorgvuldig uitgekozen nieuwe omgeving, op zoek naar nieuwe klanken en inspiratie. Het getuigt van grote muzikale vakmanschap hoe hij die sfeer vervolgens tot in de puntjes aan de luisteraar overbrengt en tegelijk ambigue, mysterieus en ongrijpbaar weet te houden. De geweldige sound van Azier is eigenzinnig en onafhankelijk, fijnzinnig en prikkelend, en kruipt onder de huid. De subtiele producties nodigen de luisteraar uit een track volledig te ontleden. Azier maakt prachtige klassieke popliedjes die ook altijd ergens verrassen, schuren, een omweg maken, waardoor de luisteraar steeds scherp en uitgedaagd blijft. Als live-artiest weet Azier ook ogenschijnlijk moeiteloos een perfecte sfeer neer te zetten. Zijn stemgebruik en het pianospel zorgen voor een mate van kwetsbaarheid die in schril contrast staat met de elektronische power die zijn muziek ook heeft. De jury van Edison Pop geeft Azier vol overtuiging deze prijs voor zijn prachtige en boeiende plaat.

Nieuwkomer
Naaz – 2017 singles releases
Om de zoveel tijd komt een artiest voorbij waar je als muziekliefhebber direct van rechtop gaat zitten. Een artiest die al op jonge leeftijd en met haar eerste verfrissende popliedjes en videoclips vol allure laat zien dat ze een waardevolle aanvulling is op het bestaande muzieklandschap, een oorspronkelijke, nieuwe stem die haast instant vertrouwd klinkt. Naaz is zo’n artiest. Puur, ontwapenend dapper, geduldig en consequent. Een artiest met een zelf ontwikkelde stijl, die heeft gekozen voor een eigenzinnige weg en haar authentieke verhaal. Naaz is in korte tijd en met een handjevol singles al uitgegroeid tot een publieks- en industrielieveling, en volgens de jury van Edison Pop is dat volledig terecht. Sterker: onze verwachtingen voor haar album zijn hooggespannen en die internationale doorbraak, die komt er ook. Soms voel je het gewoon, en bij Naaz voelden heel veel mensen het: dit is een blijver, dit is een inspirerende artiest met een uitzonderlijk verhaal, een prachtige karakteristieke stem, een bijzondere krachtige en doelgerichte stijl en buitengewoon veel potentie. Voor een megatalent dat op jonge leeftijd al zo gericht, zulke hoogwaardige nummers maakt met haar team, zo zelfbewust van haar talent en creativiteit, past niets dan volledige bewondering. Bij deze.

Volksmuziek
Tino Martin – Hoe Ik Het Zie
Tino Martin eert en dicteert het genre volksmuziek. ‘Hoe Ik Het Zie’ laat de traditie van volksmuziek als genre intact en toch doorstaan de liedjes de tand des tijds met gemak. Hoe dat komt? Het antwoord is simpel: omdat bij Tino Martin alles uit de kast wordt getrokken. Hij neemt de luisteraar in elf nummers vol overtuiging mee langs het volledige spectrum van emoties. Van hartenpijn tot euforie en van schuldgevoel naar doldwaze verliefdheid. Ook muzikaal gezien is het album van Tino Martin uitdagend: er zijn stevige nummers met elektrische gitaarsolo’s en ballads die worden begeleid door Spaanse gitaren. Het is volksmuziek die leeft, die verrast, en tegelijk is ieder nummer na de eerste luisterbeurt al mee te zingen. Het is Tino Martin gelukt om een genre dat een geweldige traditie heeft weer naar een groter publiek te brengen en tot grootse hoogten te trekken. Zo groot zelfs, dat hij er afgelopen jaar de Ziggo Dome mee vulde – en dat in 2018 nóg een keer gaat doen. Tino Martin stapte dit jaar uit de schaduw van de legendarische namen uit de volksmuziek uit vorige decennia en mag wat betreft de jury dankzij ‘Hoe Ik Het Zie’ voortaan in één adem genoemd worden met de allergrootsten in het genre.

Nederlandstalig
Roxeanne Hazes – In Mijn Bloed
Soms lijkt een muzikale weg al uitgestippeld. Zeker bij artiesten die op erg jonge leeftijd beginnen en hun eigen muzikale ambities uitstippelen in de schaduw van een ongekende legende, gewoon, omdat die grootheid toevallig hun vader is en omdat ze de artistieke nalatenschap van die vader altijd vol liefde en overtuiging hebben uitgedragen. Het kan moeilijk zijn om in die context je eigen muzikale weg te vinden en onze monden vielen open toen we het recente werk hoorden van Roxeanne Hazes, het Nederlandstalige werk dat op ons als jury dit jaar het meeste indruk maakte. Op het broeierige ‘In Mijn Bloed’ vindt Hazes zichzelf opnieuw uit, als een tegelijk coole en kwetsbare popdiva die put uit rock en pop, levenslied, R&B en dance. Ze maakte een eerlijke, openhartige en spannende plaat die van durf spreekt, waarin ze de met de paplepel ingegoten snik een update geeft voor een nieuw publiek, een nieuwe generatie. Ze is melancholisch, creatief, eigenzinnig, zingt met een overtuigende, lagere fluisterstem en heeft uit een waaier aan invloeden, van haar vader tot aan internationale popgrootheden, een nieuwe, eigen artistieke groef gevonden waarin ze zich als nooit tevoren lijkt thuis te voelen. Huis Hazes heeft er een nieuwe, grote ster bij.

Video
Naaz – Words
Naaz is jong en heeft een verhaal te vertellen. Een verhaal waar je hoopvol, vrolijk en gelukkig van wordt. Ze bezingt het in mooie, rake woorden, waar oude en nieuwe generaties kracht uit kunnen putten. Naaz zingt dat het een feest is om verschillende culturele achtergronden te hebben, want dan heb je tenminste iets te vertellen, en regisseur Folkert Verdoorn vertaalde haar optimistische verhaal naar een warme en veelzijdige clip die je bij de eerste kijkbeurt grijpt en bij blijft. Naaz is een talent zoals die maar een keer in de zoveel tijd voorbijkomt en met deze clip presenteert ze zich in één klap als een veelzijdige en complete artiest met een overtuigende, persoonlijke visie. Dat het haar lukt om met haar muziek en artistieke visie al vanaf haar eerste release zo krachtig over te brengen, heeft ook te maken met de welhaast perfecte muziekvideo waarmee ze haar carrière lanceerde. In tweeëneenhalve minuut wordt de kijker getrakteerd op vrolijke, kleurrijke beelden die universeel te verstaan zijn. Niet voor niets viel deze video ook op bij gerenommeerde internationale blogs, die Naaz meteen prezen om haar verbindende boodschap. De jury is onder de indruk van de verhalen die Naaz vertelt, en zeker ook van de zelfverzekerde artistieke overtuiging waarmee ze die zo aan het begin van haar loopbaan vormgeeft, met deze prachtige clip als voorlopig pronkstuk.

Song
Wulf – Mind Made Up
Wat een doorbraak! Met zijn debuutsingle zette Wulf zich dit jaar op de kaart. Het is een ongekende prestatie van Wulf: met de eerste single meteen, in de volle breedte en op alle vlakken van de samenleving een dijk van een hit scoren, een nummer dat kracht put uit rake eenvoud en herkenbaarheid en dat op alle radiostations en streaming platforms met open armen werd ontvangen. De song is een traditionele oorwurm, die je na de eerste luisterbeurt meteen niet meer uit je hoofd krijgt. Ook valt de pure sound en sterke, expressieve zang van Wulf op, waardoor het liedje bij iedereen meteen binnenkomt. Het maakt niet uit hoe oud je bent, of waar je vandaan komt, het refrein van ‘Mind Made Up’ heb je dit jaar een keer meegezongen. Een act die zó binnenkomt, maakt indruk en doet verlangen naar heel veel meer. Our mind is made up: de jury vindt dat Wulf met dit nummer in een klap heeft bewezen tot de beste singer-songwriters van het land te behoren.

Album
Ronnie Flex – Rémi
‘Rémi’ is een zeldzaam meesterwerk. Een genre-overstijgende groeibriljant die met elke luisterbeurt nog beter wordt. De productie is tot in detail fantastisch; je kunt honderd keren naar het album luisteren en elke keer vallen je nog steeds nieuwe details op. Op de ontwikkeling van het grote talent van Ronnie Flex lijkt geen maat te staan. Zijn scherpe oor voor sound en voor melodie is ongeëvenaard en leidt tot prachtige songs die staan als een huis. Hij kiest op Rémi nergens voor de voor de hand liggende weg, de gemakzuchtige trend, de dertien-in-een-dozijn-hit. We hebben hem vaker breekbaar gehoord, maar hij is op dit album bij vlagen ongekend kwetsbaar, om het volgende moment juist weer vol overtuiging te knallen. Het is zeldzaam dat een zó populaire artiest tegelijk artistiek zó boeiend is, zo authentiek, zoekend, experimenterend en inspirerend. Er is tot in detail aan deze muziek gesleuteld, tegelijk hoor je de onvervalste Ronnie Flex terug in alles. De gevarieerdheid van ‘Rémi’ heeft ook zijn live-performance helpen perfectioneren. Dit jaar reisde hij met zijn uitstekende Deuxperienceband langs de grootste festivals van het land, met een wervelende show waarmee ze publiek na publiek plat speelden. Ronnie Flex maakte volgens de jury zonder enige twijfel hét Nederlandse popalbum van 2017.

Oeuvre
Extince
In deze ongekende succesperiode voor Nederlandstalige rap, waarin het gouden en platina-platen regent en artiesten als Boef, Ronnie Flex, Lil’ Kleine, Sevn Alias, Broederliefde, SBMG, Latifah en talloze anderen hun successen vieren, kijkt de jury voor de oeuvreprijs van Edison Pop terug naar de jaren negentig, naar het allereerste begin van het hit-succes voor Nederlandstalige rap, naar de man die eigenhandig de lat voor rappen in je eigen taal omhoog schroefde, en die de eerste Top 10-hit in het genre scoorde.
De hiphopscene in Nederland kent talloze pioniers. Het huidige immense succes is gebouwd op vele schouders. Maar er was één nationale hiphoplegende die met zijn soepele, rake, Nederlandstalige raps, zachte ‘G’ en funky producties een cruciale brug sloeg tussen de nationale rapscene en de moderne mainstream-rap zoals die op dat moment in Amerika ook al razend succesvol was. Die in de jaren tachtig net als de meeste pioniers in het Engels begon, en die een decennium later in zijn eigen taal doorbrak naar het grote publiek. Een ongekend soepele en hitgevoelige rapper die de Nederlandse taal voor veel van zijn collega-artiesten buigzaam en vloeibaar hielp maken, en zo de weg vrijmaakte voor de talloze Nederlandstalige raphits na hem.
Deze pionier inspireerde in zijn inmiddels meer dan dertig jaar durende carrière, complete generaties rappers met zijn ijzersterke singles, zijn klassieke albums en met zijn humor en openhartigheid, als een flexibele, briljante verteller en jongleur met taal, met een fijn gevoel voor muziek en melodie, voor pakkende punchlines en producties, en voor ritme en cadans. De populariteit van zijn debuutsingle ‘Spraakwater’ legde in 1995 de basis voor het succes van het toen net beginnende label Top Notch, dat inmiddels al jaren de toon zet in de nationale muziekindustrie. En zijn dit jaar twintig jaar geleden verschenen debuutalbum ‘Binnenlandse Funk’ is een onverwoestbare, moderne Nederlandse popklassieker. Alle reden voor de jury van Edison Pop om de oeuvreprijs uit te reiken aan de grote gangmaker van zijn genre: de Nederlandse hiphop-pionier uit Oosterhout, Peter ‘Extince’ Kops.