Hoe werden Nick en Simon onze nationale troubadours?

In KRO Profiel ontleden reclamemakers, muziekjournalisten en hun eigen managers het ‘product Nick en Simon’. De Volendamse zangers die in amper acht jaar tijd uitgroeiden tot een succesrijk duo. Hoe werden Nick en Simon onze nationale troubadours? KRO Profiel volgt het carrièrepad van Nick en Simon. Hoe ze er aanvankelijk individueel niet in slaagden om in het programma Idols naar de eeuwige roem te grijpen, maar vervolgens als duo worden begeleid door de legendarische manager Jaap Buijs. Het lukt Buijs om het duo te betrekken in televisieseries rondom Jan Smit. Het werkt als een lanceerinrichting: Nick en Simon worden in recordtijd de huisvrienden van miljoenen. Zoals Albert Verlinde het in KRO Profiel uitdrukt: “Iedere jongen zou Nick of Simon willen zijn en alle vrouwen willen thuis best een Nick of Simon op de bank”.

Inmiddels maken Nick en Simon deel uit van een miljoenenbedrijf. Honderden optredens per jaar. Theatertours, uitverkochte stadions, reclame- en sponsorprojecten en de wanden behangen met goud en platina. Zelf zijn ze enigszins beduusd over dat ongekende succes, blijkt in KRO Profiel. Aardige jongens op zoek naar harmonie in leven en muziek. Het is letterlijk hun core-business geworden.   

KRO Profiel: Nick en Simon, woensdag 3 december om 21.10 uur op NPO 3.